Terug naar de homepagina
Het belang van een goede communicatie tussen zorgverlener en patiënt - Thumbnail

Het belang van een goede communicatie tussen zorgverlener en patiënt

Wanneer je plaatsneemt in de tandartsstoel en de tandarts of mondhygiënist de stoel omhoog zet om met je te praten, kan dat soms als een slecht teken voelen. Maar in werkelijkheid draait het allemaal om jouw gezondheid, wat uiteindelijk positief is, ook al betekent zo'n gesprek vaak een behandeladvies of een aanpassing in levensstijl. Wat maakt een goed gesprek waar je echt iets aan hebt? Dr. Wanda de Kanter en Dr. Pauline Dekker, beide longartsen, hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de gespreksvoering tussen zorgverleners en patiënten. Hoe kunnen zorgverleners adviezen effectief overbrengen zonder betuttelend, autoritair of irritant over te komen naar de patiënt? Als patiënt zit je niet te wachten op een standje of een verbod. Wat je liever hebt, is een respectvol en gelijkwaardig gesprek. Het is ook verstandig voor patiënten om kritisch te kijken naar de relatie met hun zorgverleners. Hoe wil jij behandeld worden door je dokter, mondhygiënist of tandarts? In een tandartspraktijk hebben Wanda de Kanter en Pauline Dekker een video opgenomen voor tandartsen en mondhygiënisten waarin ze een rollenspel spelen. Ze laten twee verschillende gesprekken zien. Het eerste laat zien hoe het vooral niet moet (met een vleugje humor) en het tweede laat zien hoe een behulpzaam gesprek er wel uit zou moeten zien. Ze presenteren een wetenschappelijk onderbouwde methode waarop een zorgverlener een patiënt kan begeleiden naar gezonder gedrag zonder betuttelend of belerend te zijn. Het onderwerp van het gesprek is het stoppen met roken. Dit kan ook interessant zijn voor jou als patiënt! Bekijk de video hier.